همه چیز درباره ویولن حرفه ای
نوشته شده توسط : دلشاد موزیک

ویولن که یک ساز کلاسیک و اصالتا ایتالیایی است در دسته‌ی ساز‌های زهی- آرشه‌ای قرار می‌گیرد، نوای آرامش‌بخش و گوش نواز این ساز آن را متمایز از سایر ساز‌های دیگر کرده است. قبل از اقدام به خرید ویولن بهتر است انواع و ویژگی‌های مدل‌های مختلف آن را بشناسید تا با یک خرید مناسب هزینه‌های اضافی را به حداقل برسانید و قیمت ویولن در بازار را بدانید.

 

انواع ویولن

دسته‌بندی های متفاوتی برای مشخص کردن انواع ویولن وجود دارد، ویولن سل، ویولا و ویولن اعضای یک خانواده هستند؛ البته در تقسیم‌بندی دیگری به طور کلی ویولن در 2 گروه دسته‌بندی می‌شود؛

  • ویولن آکوستیک
  • ویولن الکتریک

ویولن آکوستیک که ظاهر آن برای بیشتر ما آشناست، از‌بخش های متفاوتی همچون دسته، آرشه، جعبه رزونانس، گریف و غیره تشکیل شده است. هیچ تقویت کننده‌ی الکتریکی‌ای در این ساز وجود ندارد.

ویولن الکتریک ظاهری مشابه آکوستیک دارد اما تعداد سیم‌هایش بیش‌تر از ویولن آکوستیک است و یک خروجی الکتریکی صدا نیز دارد. از این ساز در موسیقی جز و بلوز نیز استفاده می‌گردد.

قیمت ویولن برای افراد مبتدی (قیمت ویولن مبتدی)

اگر مبتدی هستید می توانید برای شروع از tf student، tf 132، fender student، Amati 100 استفاده نمایید.

برای افراد متوسط: ویولن فندر tf 142، fender آبنوس، Amati 150

برای افراد حرفه ای: tf 144، tf 00800، فندر رزوود ، Amati 200، مولر، ریچمن، سندر را پیشنهاد می‌نماییم.

مهم‌ترین نکات در هنگام خرید ساز ویولن

 

  • کیفیت ساخت و پرداخت بدنه‌ی ویولن نقش بسیار مهمی در صدای تولیدی آن دارد. درست مانند هر ساز چوبی دیگری، جنس بدنه‌ی ویولن نیز اهمیت به سزایی در زیری یا بمی صدای تولیدی آن دارد. بدیهی است که می‌توان از هر چوبی ویولن ساخت اما کیفیت صدای این ویولن‌ها بسیار متفاوت از یکدیگر خواهد بود. صفحه‌ی رویی ویولن تا 70 درصد بر صدای ساز موثر است. بهترین چوب برای ساخت صفحه رویی ویولن افرا، سرو و کاج است. توجه داشته باشید که تفاوت چوب‌ها در تفاوت چگالی و تراکم آن‌ها است برای مثال اگر به دنبال ویولنی با صدای شیشه‌ای و با نفوذ هستید به دنبال ویولن‌هایی از جنس چوبی با تراکم و چگالی بالا باشید.
  • به پیچ‌های تنظیم توجه کنید؛ اگر پیچ‌های تنظیم خیلی سفت یا در مقابل خیلی شل باشند دچار مشکل خواهید شد. پیچ‌های سفت کوک کردن را سخت می‌کند و پیچ‌های شل زود از کوک خارج می‌شوند. یک ویولن خوب پیچ‌های تنظیم با کیفیت و روانی دارد. شمشاد، آبنوس و رزوود از بهترین متریال‌ها برای ساخت پیچ‌های تنظیم ویولن هستند.
  • فاصله‌ی سیم‌ها تا دسته‌ی ویولن باید معقول باشد اگر این فاصله زیاد باشد فشار دادن تار و حرکت به سمت نوت بعدی سخت خواهد شد و سرعت عمل شما در نوازندگی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
  • سایز مناسب خود را تهیه کنید، از آن جایی که ساز ویولن روی شانه و گردن شما قرار می‌گیرد بیش از هر ساز دیگری مهم است که در هنگام خرید سایز مناسب خود را انتخاب کنید. اندازه مناسب ساز برای شما، توسط قد و طول بازوهایتان مشخص می‌شود. برای پیدا کردن مناسب‌ترین سایز ویولن می‌توانید از جدول راهنمای زیر استفاده نمایید؛ البته ویولن‌ها در سایز‌های بسیار بیشتری از جدول زیر تولید و عرضه می‌شوند اما این راهنما تا حد زیادی به شما در انتخاب سایز مناسب کمک خواهد کرد.

 





:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: